Мета діяльності Консультативного центру:
надання індивідуальної та групової соціальної, психологічної, педагогічної та інформаційної допомоги батькам, діти яких не охоплені суспільним дошкільним вихованням
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ:
Профілактика гострих кишкових інфекцій рятує життя
У літній період частішають випадки спалахів гострих кишкових інфекцій та харчових отруєнь. Підвищена температура навколишнього середовища сприяє поширенню збудників, які викликають захворювання на кишкові інфекції такі як сальмонела, кишкова паличка, ротавіруси тощо.
Гострі кишкові інфекції (ГКІ) - це група інфекцій, які характеризуються фекально-оральним механізмом передачі, локалізацією збудника в кишечнику людини, багаторазовим поносом, нудотою, блювотою, підвищенням температури тіла.
Існують три шляхи передачі гострих кишкових інфекцій: харчовий, водний і контактно-побутовий.
Основний шлях передачі збудників інфекцій - харчовий, коли зараження відбувається через споживані продукти харчування і приготовлені з них страви, а також овочі та фрукти, забруднені мікроорганізмами і вжиті в їжу без достатньої гігієнічної і термічної обробки.
Водний шлях передачі збудників інфекцій реалізується значно рідше, в основному за забруднення питної води внаслідок аварій на водопровідних та каналізаційних мережах.
При контактно-побутовому шляху передачі збудник інфекції може передаватися через забруднені руки, предмети домашнього вжитку (білизна, рушники, посуд, іграшки).
Отже основною причиною виникнення гострих кишкових інфекцій є елементарне недотримання правил особистої гігієни, технології приготування страв, умов та термінів зберігання сировини та готових страв, вживання неякісних харчових продуктів, які містять в собі збудник захворювання.
Щоб вберегти себе від захворювань кишковими інфекціями, необхідно:
- дотримуватися правил особистої гігієни;
- ретельно мити руки з милом перед вживанням їжі, після повернення з вулиці та після кожного відвідування вбиральні;
- мити та тримати у чистоті всі поверхні та кухонні прилади, що використовуються для приготування їжі;
- користуватися індивідуальним посудом;
- запобігати проникненню комах та тварин до приміщень, де відбувається приготування їжі та зберігаються харчові продукти;
- регулярно мити та обдавати окропом дитячий посуд та іграшки;
- окремо готувати і зберігати сирі та готові до вживання харчові продукти (сире м'ясо, птицю, рибу, овочі, фрукти тощо);
- для обробки сирих продуктів використовувати окремі кухонні прилади (ножі, обробні дошки тощо);
- добре прожарювати або проварювати продукти, особливо м'ясо, птицю, яйця і рибу;
- дотримуватись відповідного температурного режиму при зберіганні харчових продуктів (не залишати приготовлені харчові продукти при кімнатній температурі більше, ніж на 2 години);
- використовувати безпечну воду, не пити воду з неперевірених джерел;
- вживати бутильовану воду, у разі неможливості придбання бутильованої води використовувати охолоджену кип’ячену воду;
- використовувати харчові продукти, оброблені з метою підвищення їх безпеки, наприклад, пастеризоване молоко;
- мити та обдавати окропом фрукти і овочі, особливо у разі споживання їх у сирому вигляді;
- не вживати продукти по закінченню терміну придатності, використовувати для приготування їжі тільки свіжі харчові продукти;
- при транспортуванні і зберіганні харчових продуктів використовувати чисту упаковку (поліетилен, контейнери для харчових продуктів тощо);
- не купувати харчові продукти у випадкових осіб або в місцях несанкціонованої торгівлі;
- не давати маленьким дітям некип'ячене розливне молоко, сирі яйця тощо;
- не купатися в непроточних водоймах, у місцях несанкціонованих пляжів, уникати заковтування води під час купання;
- уникати контактів з особами, які мають ознаки інфекційного захворювання.
Характерні ознаки кишкової інфекції:
❖ слабкість;
❖ головний біль;
❖ блювання;
❖ болі в животі;
❖ підвищення температури;
❖ пронос.
УВАГА: при появі симптомів захворювання (підвищення температури тіла, головний біль, інтоксикація, блювання, рідкі випорожнення, біль у животі, висипання на шкірі тощо) своєчасно звертайтесь за медичною допомогою. Самолікування може призвести до значних ускладнень. Особливо це стосується дітей раннього віку.
ТІЛЬКИ ЧІТКЕ ДОТРИМАННЯ ГІГІЄНІЧНИХ ПРАВИЛ ТА ВИМОГ ДАЄ МОЖЛИВІСТЬ УНИКНУТИ ХАРЧОВОГО ОТРУЄННЯ ТА ЗАРАЖЕННЯ КИШКОВИМИ ІНФЕКЦІЯМИ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ДЛЯ БАТЬКІВ"ЯК ВИХОВАТИ У ДИТИНИ САМОСТІЙНІСТЬ"
У літній період частішають випадки спалахів гострих кишкових інфекцій та харчових отруєнь. Підвищена температура навколишнього середовища сприяє поширенню збудників, які викликають захворювання на кишкові інфекції такі як сальмонела, кишкова паличка, ротавіруси тощо.
Гострі кишкові інфекції (ГКІ) - це група інфекцій, які характеризуються фекально-оральним механізмом передачі, локалізацією збудника в кишечнику людини, багаторазовим поносом, нудотою, блювотою, підвищенням температури тіла.
Існують три шляхи передачі гострих кишкових інфекцій: харчовий, водний і контактно-побутовий.
Основний шлях передачі збудників інфекцій - харчовий, коли зараження відбувається через споживані продукти харчування і приготовлені з них страви, а також овочі та фрукти, забруднені мікроорганізмами і вжиті в їжу без достатньої гігієнічної і термічної обробки.
Водний шлях передачі збудників інфекцій реалізується значно рідше, в основному за забруднення питної води внаслідок аварій на водопровідних та каналізаційних мережах.
При контактно-побутовому шляху передачі збудник інфекції може передаватися через забруднені руки, предмети домашнього вжитку (білизна, рушники, посуд, іграшки).
Отже основною причиною виникнення гострих кишкових інфекцій є елементарне недотримання правил особистої гігієни, технології приготування страв, умов та термінів зберігання сировини та готових страв, вживання неякісних харчових продуктів, які містять в собі збудник захворювання.
Щоб вберегти себе від захворювань кишковими інфекціями, необхідно:
- дотримуватися правил особистої гігієни;
- ретельно мити руки з милом перед вживанням їжі, після повернення з вулиці та після кожного відвідування вбиральні;
- мити та тримати у чистоті всі поверхні та кухонні прилади, що використовуються для приготування їжі;
- користуватися індивідуальним посудом;
- запобігати проникненню комах та тварин до приміщень, де відбувається приготування їжі та зберігаються харчові продукти;
- регулярно мити та обдавати окропом дитячий посуд та іграшки;
- окремо готувати і зберігати сирі та готові до вживання харчові продукти (сире м'ясо, птицю, рибу, овочі, фрукти тощо);
- для обробки сирих продуктів використовувати окремі кухонні прилади (ножі, обробні дошки тощо);
- добре прожарювати або проварювати продукти, особливо м'ясо, птицю, яйця і рибу;
- дотримуватись відповідного температурного режиму при зберіганні харчових продуктів (не залишати приготовлені харчові продукти при кімнатній температурі більше, ніж на 2 години);
- використовувати безпечну воду, не пити воду з неперевірених джерел;
- вживати бутильовану воду, у разі неможливості придбання бутильованої води використовувати охолоджену кип’ячену воду;
- використовувати харчові продукти, оброблені з метою підвищення їх безпеки, наприклад, пастеризоване молоко;
- мити та обдавати окропом фрукти і овочі, особливо у разі споживання їх у сирому вигляді;
- не вживати продукти по закінченню терміну придатності, використовувати для приготування їжі тільки свіжі харчові продукти;
- при транспортуванні і зберіганні харчових продуктів використовувати чисту упаковку (поліетилен, контейнери для харчових продуктів тощо);
- не купувати харчові продукти у випадкових осіб або в місцях несанкціонованої торгівлі;
- не давати маленьким дітям некип'ячене розливне молоко, сирі яйця тощо;
- не купатися в непроточних водоймах, у місцях несанкціонованих пляжів, уникати заковтування води під час купання;
- уникати контактів з особами, які мають ознаки інфекційного захворювання.
Характерні ознаки кишкової інфекції:
❖ слабкість;
❖ головний біль;
❖ блювання;
❖ болі в животі;
❖ підвищення температури;
❖ пронос.
УВАГА: при появі симптомів захворювання (підвищення температури тіла, головний біль, інтоксикація, блювання, рідкі випорожнення, біль у животі, висипання на шкірі тощо) своєчасно звертайтесь за медичною допомогою. Самолікування може призвести до значних ускладнень. Особливо це стосується дітей раннього віку.
ТІЛЬКИ ЧІТКЕ ДОТРИМАННЯ ГІГІЄНІЧНИХ ПРАВИЛ ТА ВИМОГ ДАЄ МОЖЛИВІСТЬ УНИКНУТИ ХАРЧОВОГО ОТРУЄННЯ ТА ЗАРАЖЕННЯ КИШКОВИМИ ІНФЕКЦІЯМИ.
Консультація з рекомендаціями «КРИЗА 3-х РОКІВ . ЇЇ НАСЛІДКИ ТА ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ.
Консультація для батьків
«ВАЖЛИВІСТЬ ВАКЦИНОПРОФІЛАКТИКИ У ДОШКІЛЬНИКІВ»
Щоб у вашій родині дозвілля було
цікавим, яскравим і корисним, пропонуємо кілька порад
У першу чергу, варто змінити звичне
середовище. Якщо погодні умови дозволяють, слід піти в парк, ліс чи на прогулятися
біля моря. Це сприятиме фізичному оздоровленню, емоційному «перезавантаженню»,
насиченню новими враженнями. Свіже повітря допоможе активізувати процеси
очищення організму та покращить розумову активність. Під час піших прогулянок
ви можете поспілкуватися з дитиною про тиждень, що минув, спланувати спільні
справи на майбутнє, обмінятися думками та враженнями. Окрім того, це чудовий
спосіб поспостерігати за тваринами, рослинами, птахами, різними природними
явищами. Для дитини буде корисно дізнатися, коли і які птахи повертаються
навесні, куди саме вони прилітають, скільки тисяч кілометрів доводиться їм
долати; що стається з деревом навесні, як поступово листя прокидається від
зимової сплячки.
Під час спільної прогулянки, особливо в
колі великої родини, не варто вирішувати конфлікти, оскільки в дітей таке
дозвілля асоціюватиметься з неприємностями і напругою, і з часом вони почнуть
уникати сімейних прогулянок. Непорозуміння між дітьми, в родині чи особисті
краще вирішувати під час неквапливої бесіди один на один – таким чином
спілкування буде душевнішим та відкритішим.
Дозвілля на свіжому повітрі має багато
переваг. Тут можна пограти в рухливі ігри, пошукати гриби, зустріти білку чи
зайця. Окрім того, ніхто не забороняє взяти з собою цікаву книжку! Наприклад,
про птахів. І шукати за картинками та описами подібних птахів у парку чи в
лісі. Або ще можна послухати цікаві казки про лісових звірят й уявити, що ліс довкола
сповнений чарів. Якісна дитяча книга чудово розвиває уяву дитини, мислення,
пам'ять, мовлення, покращує настрій та згуртовує родину. Читання на природі про
природні явища з відповідним обговоренням допоможе розвинути й екологічне
мислення дитини, навчить дбайливо ставитися до всього живого. Якщо домашні
читання інколи швидко набридають, то читання-гра на лоні природи буде живою та
цікавою, а інформація з книги засвоїться краще. До того ж, зеленкуватий колір
трави довкола зніме напругу з очей та заспокоїть нервову систему.
Бувають дні, коли на вулиці мокро та
холодно, і за таких погодних умов мало хто любить гуляти просто неба. Тоді
можна порадити взути гумові чоботи, взяти парасольки й піти в гості, в музей,
театр, на атракціони, в аквапарк, на презентацію дитячої книжки чи відкриття
цікавої виставки. Похід до музею сприятиме розвитку пізнавального інтересу
дитини, збагатить знаннями та цікавими враженнями. Театр, презентація та
виставка допоможуть повноцінному естетичному розвиткові, долучать родину до
сприйняття культурного надбання сучасності.
Дитина активно розвивається тоді, коли
набуває нового чуттєвого досвіду, збагачується яскравими враженнями та цікавим
спілкуванням. І спілкування має бути не обов’язково з однолітками, адже дитина
вчиться перш за все у дорослих їх моделей поведінки, способів міжособистісної
взаємодії, опановує мову. І тому важливо, до яких дорослих друзів чи родичів ви
підете в гості: чи цікаво буде з ними вашій дитині, які вони мають інтереси та
цінності.
Якщо погода чи обставини змушують вас
проводити дозвілля вдома, то тут теж є багато варіантів на всякий смак.
Помалювати, позбирати пазли, спекти печиво у формі цікавих фігур, пограти в
бібліотеку, влаштувати домашній кінозал з подальшим обговоренням фільму чи
мультика. А ще можна організувати перегляд улюблених діафільмів з маминого чи
татового дитинства. Можливо, це стане приводом поділитися батькам цікавими історіями
з власного дитинства.
Окрім того, дозвілля може бути
організоване у формі навчальної гри. Наприклад, мамі треба, щоб хтось зібрав
фрукти в саду. Можна дати дитині маленьку корзинку, а собі взяти велику, і
позмагатися, хто перший наповнить свою ємкість плодами. При цьому дитина
мусить, приміром, порахувати кількість зібраних плодів, вказати їх назви і т.п.
залежно від вікової категорії дитини.
Отож, дозвілля може бути різним, і не
завжди інтереси в межах однієї родини співпадають. У випадку розбіжностей не
варто примушувати всіх насолоджуватися єдиним заняттям, а слід знайти щось
спільне, що об’єднує хоча б двох членів родини. Тоді мама з донькою можуть піти
до лялькового театру, а тато з сином – змайструвати лука. Адже сім’я тоді
щаслива, коли максимально враховуються потреби кожного її члена – і маленького,
і дорослого.
Що стосується самого процесу організації
сімейного дозвілля, то тут вам знадобляться дипломатичні вміння, навички
планування та творчий підхід. Окрім того, варто обговорити варіанти з кожним
членом родини окремо і потім, зважаючи на побажання, будувати плани. Таким
чином можна, з одного боку, уникнути розчарувань, а з іншого – створити цікавий
та насичений день для всієї сім’ї.
Консультація для батьків"ДИТЯЧА ЛОГОРИТМІКА ЯК ЗАСІБ КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЯ ТА ЗАГАЛЬНОЇ МОТОРИКИ ДОШКІЛЬНИКІВ"
Підготувала: керівник музичний В.П.Николаєнко
- музику і рухи,
- музику і слово,
- музику, слово і рухи.
- корекційних;
- освітніх;
- оздоровчих задач.
- зняття втоми і напруги;
- підвищення емоційного тонусу;
- удосконалення загальної моторики;
- формування чітко координованих дій у взаємозв'язку з мовленням.
- розвивають у них:
- мовлення, голос, артикуляцію, інтонування та дикцію;
- пам’ять, слух, увагу, уяву;
- активність і рухливість дрібної та загальної моторики;
- статичної та динамічної координації рухів;
- творчі здібності;
- формують у дітей:
- навички правильного дихання;
- ритмічної ходьби;
- синхронізації рухів музично-ритмічних рухи;
- навички координації між словом (співом), рухом і музикою (ритмом);
- вміння виразно передавати образ за допомогою міміки та пантоміміки;
- здатність орієнтування у просторі.
Пам’ятка для батьків
«Як стати кращими батьками для дитини»
(підготувала педагог соціальний Д.Г. Зленська)
Бути батьками – це прекрасний досвід для будь-якої сімейної пари, але в той же час це й нелегка праця. У житті бувають моменти, коли здається, ніби батьківська місія провалилась. Але всі ці злети й падіння є закономірною частиною «професії» батьків. Перемоги та поразки на цих теренах збагачують батьків досвідом виховання. У даній статті пропонуються ефективні поради, які дійсно допоможуть вам впоратися з найбільш поширеними проблемами процесу виховання дітей.
Здорові стосунки між вами та вашою дитиною дійсно важливі, оскільки вони впливають на весь хід її життя. Якщо в дитини добрі стосунки з батьками, то вона довіряє їм, поважає і слухається їх. І навпаки, якщо в дитини напружені стосунки з батьками, вона, швидше за все, буде ігнорувати їхню думку й перестане їм довіряти.
Ознайомтесь із запропонованими порадами щодо сімейного виховання, які допоможуть вам у складних ситуаціях, які неминуче трапляються у виховному процесі.
1. Ваша дитина – ваша гордість
Ви повинні бути вдячними долі за свою дитину. Ви повинні розуміти, що у світі багато людей, у яких немає можливості відчувати таке щастя. Вони готові все віддати за надію стати батьками. Відчуйте себе щасливчиком і нехай ваша дитина відчуває те ж саме. Ніколи не нарікайте на дитину й не дозволяйте їй переживати подібні почуття.
2. Ніколи не порівнюйте свою дитину з іншими
Порівнювати свою дитину з іншими – це злочин, друзі це, рідні чи двоюрідні брати й сестри, а також її однолітки. Треба розуміти, що кожна дитина унікальна й особлива. У кожної дитини свої мрії та амбіції, і обов'язок батьків поважати прагнення своїх дітей.
3. Ніколи не удавайтесь до жорстокого покарання, а тим паче до насилля
Дитина перестає бути самою собою, якщо не припускається помилок. Це не означає, що ви повинні закривати очі на всі її відхилення від норм поведінки. Але головна думка полягає в тому, що покарання або реакція на певну поведінку дитини повинні бути справедливими й розумними. За жодних обставин не піддавайте дитину фізичному насильству!
4. Для пояснень використовуйте закономірні наслідки поведінки дитини
Скільки б ви не сварили, не карали своїх дітей за помилки, вони ніколи не усвідомлять своєї провини. Кращий спосіб виховання полягає в тому, щоб змусити їх відчути на собі закономірні наслідки їхньої поведінки. Якщо дитина не тримає свою кімнату в порядку, не сваріть її й не проявляйте насильство. Дозвольте відчути логічні наслідки. У такій обстановці речі дитини почнуть губитись і зникати, що значно ускладнить їй життя.
5. Будьте поруч, коли це необхідно
Як батьки ви не повинні ігнорувати помилки дітей і залишати без уваги їхні неправильні рішення. Ви повинні пояснювати їм, що добре, а що погано. Не бійтеся зробити дитині зауваження, навіть якщо при цьому вона сердиться на вас. Краще впоратися з тимчасовим гнівом, ніж з дитиною, яка стала на хибний шлях. Тому, якщо того вимагає ситуація, ви повинні проявити суворість.
6. Пам'ятайте про вік дитини
Дуже важливо змінювати стиль виховання в міру дорослішання дитини. Ставитись до дитини-малюка як до підлітка неправильно. «Нависати» над дитиною, стежити за кожним її рухом, бути «батьками-гелікоптерами», які кружляють і кружляють над дитиною, добре тоді, коли вона ще немовля, але в більш пізньому дитячому віці такий стиль виховання, безумовно, призведе до неприємних наслідків.
7. Не дуже покладайтесь на думку інших людей
Розповсюдженою є ситуація, коли як тільки ви стали батьками, усі кинулись до вас з різними порадами та пропозиціями, яких ви не просили. Але це не означає, що варто виконувати все, що вам говорять. Треба розуміти, що у кожної сім'ї своя історія та свої умови. Те, що допомагає у вихованні однієї дитини, може виявитись не суттєвим для вас.
8. Ваші дії говорять гучніше, ніж слова
Часто батьки виховують і повчають своїх дітей, але їхні слова не завжди підкріплюються діями. Це найбільша помилка, якої ви можете припуститися. Ваша дитина не стільки сприймає те, що ви кажете, як наслідує те, що ви робите. Тому будьте обережними, коли робите вчинки на очах ваших дітей. Вони швидко вчаться й легко розуміють усе, що ви робите.
9. Не "топіть" дітей у своїй любові
Вища якість батьків – це безумовна любов і прихильність. Але необхідно визначити межу, за якою ваша прихильність починає псувати дитину. Помічено, що дитина, про яку батьки піклуються надмірно, стає розбещеною й виходить з-під контролю. Тому обов'язково треба проявляти свою любов, прихильність і турботу до дітей, але в той же час необхідно навчати їх правильних життєвих цінностей.
10. Дитина повинна відчувати себе в безпеці
Поруч з вами дитина повинна відчувати себе в цілковитій безпеці. Уникайте ворожої атмосфери в сім’ї. Діти часто бояться сварок і сперечань між батьками. У подібних ситуаціях ваш малюк не тільки вчиться лаятися, при цьому страждає його почуття безпеки. Розкажіть дитині, що розходження в думках можна залагодити мирним шляхом.
11. Слухайте, слухайте і ще раз слухайте.
Це найважливіша й одна з найкращих порад для батьків про виховання дітей. Намагайтеся вступати в діалог зі своїми дітьми й незмінно уникайте монологів. Слухайте й намагайтеся зрозуміти страхи, сумніви та тривоги ваших дітей, це їх заспокоює. Візьміть за правило проявляти інтерес до того, що робить ваша дитина, а також до того, що вона каже.
12. Припиніть вимагати поваги
Повага – це те, що завжди приходить природно, її не можна нав'язати. Тому, замість того щоб закликати дитину поважати вас, станьте гідними її поваги. Коли діти маленькі, батьки – їхній єдиний зразок для наслідування, а коли дитина дорослішає і вступає у стосунки з іншими людьми, вона починає порівнювати вас з ними. Як батьки ви повинні стати найавторитетнішими людьми для вашої дитини, цим ви завоюєте її повагу.
13. Хваліть дитину на людях, а сваріть наодинці
Ударити дитину або вилаяти привселюдно – це найгірше, що з нею може статись. Ніколи так не робіть. Щоразу, коли вам треба зробити зауваження або насварити дитину, залишіться з нею наодинці. Якщо це відбувається у присутності інших, самооцінка дитини одразу ж падає. Дитина дуже чутлива до таких ситуацій, і вони можуть суттєво вплинути на її психіку. З іншого боку, якщо ви хочете похвалити дитину за хорошу роботу, завжди робіть це привселюдно. Дотримуйтеся цього золотого правила, і ви здобудете повагу й довіру вашої дитини.
14. Налагодьте відкритий канал зв'язку з дитиною
Дуже важливо налаштувати чіткий канал зв'язку зі своєю дитиною. Навіть коли вона всього лише немовля, систематично розмовляйте з нею, це допоможе зміцнити зв'язок між вами. Розмова з малюком допомагає йому розвивати мовлення та словниковий запас. Коли ваша дитина подорослішає, відкритий канал зв'язку допоможе вам дізнатись і зрозуміти, що відбувається в її душі. Замість використання різних пристроїв і гаджетів для визначення місцезнаходження вашої дитини краще порозмовляйте з нею один на один.
15. Вірте у свою дитину
Батьки готові надати своїй дитині всю необхідну допомогу. Але пам'ятайте, що надмірна м'якість і потурання мають негативний вплив, оскільки дитина стає занадто залежною від вас. Така залежність заважає її емоційному та інтелектуальному розвитку. Буде добре, якщо ви дозволите дитині самій виконувати завдання, і навіть якщо в неї щось не вийде, вона буде вчитись на своїх помилках і невдачах. Нехай дитина використовує уроки, отримані сьогодні, для того, щоб виправляти власні помилки в майбутньому.
КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
"ВИХОВАННЯ ДИСЦИПЛІНОВАНОСТІ ТА ОРГАНІЗОВАНОСТІ
У ДІТЕЙ"
(ПІДГОТУВАЛА ВИХОВАТЕЛЬ-МЕТОДИСТ О.Ю.АЛЬОШИНА)
Досвід неслухняності накопичується у дітей поступово та підкріплюється неправильною тактикою батьків. Більшість батьків думають, що дисциплінувати дитину - означає карати її, хоча насправді це означає - показувати їй шлях, по якому вона повинна йти, допомогти дитині стати самостійною, здатною керувати своєю поведінкою.
Навіть малюк знає про можливість маніпулювати своїми
батьками. І як тільки у нього з'являється така можливість, він обов'язково цим
скористається. Наприклад, буде плакати до тих пір, поки його не візьмуть на
руки, не буде їсти, поки мама не розповість казку, відмовляється виконувати
вимоги батьків, поки не пообіцяють купити бажану іграшку. Неслухняність виникає
у результаті постійних поступок, у результаті батьківської любові, яка не знає
меж.
Під час виховання дітей важливе відчуття міри, адже
поєднання любові і виконання правил робить життя дитини передбачуваним,
зрозумілим, створює відчуття захищеності. І коли дитина порушує дисципліну, частіше
за все, вона має «таємну» мету перевірити на міцність батьківські кордони, вона, ніби, кидає виклик батькам своєю
неслухняністю, але насправді хоче отримати впевненість у міцності і надійності
їх влади. Тобто, у житті кожної дитини обов’язково повинні бути певні правила і
обмеження, які привчають дитину контролювати свою поведінку, бути обачною,
стримувати імпульсивні реакції. Помиляються ті батьки, які прагнуть уникати
заборон і конфліктів, не хочуть засмучувати свою кохану дитину. Саме вони
мають, як правило, зворотній результат: діти, відчуваючи батьківську
закоханість і вседозволеність, користуються становищем, капризують, влаштовують
«вистави» і стають справжніми домашніми тиранами.
Що зробити
для безконфліктного прийняття дитиною вимог і обмежень з боку дорослого?
Спочатку встановіть правила і вимагайте їх виконання. Найбільш важливий крок у
будь – якому виховному процесі – визначити те, що Ви хочете від дитини, а чого
ні.
Дитина
повинна знати Ваші вимоги стосовно поведінки ще до того, як її призвуть до
відповідальності і бути впевнена, що реакція на її певний вчинок не залежить
від настрою і самопочуття батьків. Ця попередня домовленість виключить
величезне почуття несправедливості, яке відчуває малюк за ненавмисні проступки
чи необачність. Але, якщо Ви не встановили правила – не вимагайте їх виконання.
У кожному
конкретному випадку спокійно, лаконічно і рішуче поясніть, чим обумовлена Ваша
вимога або прохання, розтлумачте її значення, мету і доцільність. Говоріть
дитині, що конкретно вона зробила правильно, чи чому ви караєте її. «Я
приготувала тобі сюрприз, тому що ти гарно прибрав свою кімнату». «Сьогодні ти
не будеш дивитися телевізор, тому що занадто пізно прийшов зі школи».
Будьте
дипломатичними та обережними в заборонах із часткою «не»: «не роби», «не ходи»
тощо, оскільки дитиною це сприймається, як загроза власному статусу і втрата
поваги батьків до її особистості. Спробуйте також виправляти дитину в
позитивному русі. «Ти зможеш ввімкнути телевізор після того, як зробиш домашнє
завдання». Це формулювання краще, ніж: «Якщо ти не зробиш домашнє завдання, не
будеш дивитися телевізор». Забороняючи, не використовуйте авторитарний тон: «Як
я сказав, так і буде», «Я вимагаю» тощо, який провокує на бунт і протидії з
боку дитини. Доречніше стисло пояснити: «Це небезпечно», «Цукерки їдять після
обіду», «Вже пізно». Пояснення має бути коротким, чіткім і повторюватись лише раз.
Не вимагайте
неможливого. Ви повинні бути абсолютно впевнені у тому, що малюк дійсно в змозі
виконати те, що Ви від нього вимагаєте. Правила слід формулювати таким чином,
щоб їх легко було виконати. Іншими словами, висловлюйте свої вимоги конкретно:
«Ти повинен прибрати у себе в кімнаті, а потім вже йти грати. У тебе в кімнаті
повинно бути чисто. Це означає: зібрати всі іграшки, прибрати одяг, витерти пил
з меблів». Коли у правилах оговорюється все, що повинно бути зроблено, у дитини
не залишиться виправдань, якщо буде зроблено лише половина роботи.
Адаптуйте свої правила до віку, здібностей і
умов життя дитини – малоймовірно, що Ви будете вчити трирічну дитину заправляти
ліжко чи мити посуд. Не карайте школяра за погану успішність, якщо бачите, що
він просто не може. Вимога неможливого – джерело конфліктів: для дитини тут
просто немає виходу. Такі ситуації руйнують її емоційний апарат.
Безглуздо
забороняти дітям бути активними, рухатись, пізнавати навколишній світ. У
жодному разі не можна пригнічувати моторні функції організму, оскільки це
приводить до пригніченості, напруженості і агресивної поведінки. Тому необхідно
знаходити місце і час де, можна організувати рухливі ігри, гратися з м’ячем,
бігати, тобто спрямовувати дитячу необмежену активність у безпечне річище:
можна грати у футбол не стадіоні, з м’ячем – на спортивних майданчиках, а
повітряною кулькою можна і у квартирі.
Правила
мають бути узгоджені між усіма дорослими членами родини. Дуже погано, коли один
із батьків вимагає одного, а інший другого, іноді протилежного. Ось дитина і
пристосовується не слухатись ні одного ні іншого. Якщо один із батьків не
згоден з вимогами іншого, промовчіть при дитині, пізніше з’ясуйте свої позиції
і спробуйте прийти до спільної думки. Хоч батьки відрізняються різними
темпераментами, методами спілкування і реакціями, дитина швидко вчиться
спілкуватися з кожним з них. Вона швидко засвоює, хто з Вас м’якіший, а хто –
жорсткіший, і відповідним чином корегує свою поведінку і реакції. І хоч батьки
можуть використовувати різні тактики виховання, дитина буде намагатися
адаптувати свою поведінку і, скоріш за все, буде нормально рости і розвиватися,
якщо тільки засвоїть, що його батьки єдині у головному! Якщо вона зрозуміє, що
Ви не єдині, то скоріш за все використає цей висновок проти Вас обох.
Ваш малюк
потребує відчувати себе у безпеці, а відчуття безпеки росте і пускає коріння у
саду послідовних методів. Якщо малюк побачить, як Ви сперечаєтесь один з одним
або дискредитуєте позицію один одного, він не зможе відчувати себе у безпеці.
Вимоги
батьків повинні бути постійними. Якщо Ви привчаєте дитину прибирати стіл після
виконання уроків чи мити посуд після їжі, то вона повинна робити це завжди,
кожен день, а не під настрій. Інакше дитина один раз схитрує і не виконає Вашої
вимоги, а іншим разом вже відкрито відмовиться їх виконувати.
Покарання за
порушення повинно бути справедливим, але дієвим. Перш за все, малюк повинен
бути ознайомлений зі штрафними санкціями у разі невиконання правил: «Якщо ти не
прибереш зі столу, то не підеш гуляти». Батьки краще знають своїх дітей і
відчувають, що важливіше для їх дітей. Мета покарання – не зробити дитині
погано, а позбавити її приємного.
Правильне
виховання побудоване на взаємній повазі й довірі в родині при збереженні
статусних розбіжностей: дитину не слід привчати до панібратських стосунків з
батьками, які передусім, не повинні поводитись інфантильно, провокуючи неповагу
з боку дитини.
Батьки
повинні своїм власним прикладом показувати повагу до іншої особистості, бути
чесними і відвертими, оскільки тільки реалізуючи ці принципи у взаємовідносинах
з дітьми Ви отримаєте позитивні результати.
Гаджети в житті дитини: ЗА і ПРОТИ
(підготувала педагог соціальний Зленська Д.Г.)
З одного боку, сучасні технології допомагають дітям розвивати увагу, дрібну моторику, сприяють їх інтелектуальному розвитку. З іншого – вони нерідко забирають багато часу, якого, в результаті, не вистачає на активні заняття і розваги. Давайте розберемося, наскільки корисні, і чим шкідливі гаджети для дитини
Аргументи «за»
·
Гаджети
– частина технічного прогресу.
Комп’ютерні та інтернет-технології – така ж частина сучасної людини, як
холодильник, метро, літак та інше. Їхнє призначення – допомагати працювати і
відпочивати з комфортом. Чим раніше дитина навчиться користуватися цими благами
цивілізації з користю для себе – тим краще. Отже нехай опановує нові навички.
·
Заповнюємо
паузу з користю. Після появи
комп’ютерів, планшетів, смартфонів батькам трохи менше потрібно шукати способи,
чим зайняти дитину в черзі в поліклініці або під час тривалої поїздки. Немає
потреби брати з собою пакет іграшок. Тепер можна просто увімкнути малюкові
улюблений мультфільм або гру. Він не сумуватиме, цікаво проведе час, і не буде
заважати оточуючим.
· Гаджети – розвиваючий інструмент. Різнокольорові пірамідки, кубики, пластилін, фарби, машинки, пупси та інші традиційні дитячі атрибути – це не просто іграшки, а засіб для фізичного, соціального та інтелектуального розвитку дитини. Також і гаджети. Коли малюк хаотично натискає на кнопки, він розвиває дрібну моторику і мимоволі запам’ятовує деякі букви і цифри. Коли розглядає картинки на екрані і вибирає мелодію – тренує зорове і слухове сприйняття. Важливо спрямувати дії малюка в потрібне русло. Існує безліч електронних ігор,які розширюють кругозір дитини і допомагають їй освоїти різні навички. На роль однієї з таких ігор підійде і найпростіший графічний редактор.
·
Завдяки
гаджетам ми можемо віртуально відвідати музей, іншу країну, опинитися в іншому
часі або у космосі, змоделювати ситуації, які діти не мають можливості побачити
в повсякденному житті.
· Комп’ютерні
розвивальні ігри чудово мотивують дітей до вивчення нового, наприклад іноземної
мови.
Аргументи «проти»
· Проблеми зі здоров’ям. Технічний процес звільнив людей від багатьох фізичних
навантажень. Актуальною проблемою людства стали гіподинамія та її наслідки для
здоров’я (надмірна вага, серцево-судинні захворювання, слабкість м’язової
системи).
· Недолік руху особливо небезпечний для зростаючого
дитячого організму. Від тривалого сидіння на одному місці ( а саме цим загрожує
захоплення гаджетами) порушується циркуляція крові в ногах, внутрішніх органах,
включаючи головний мозок. Це погано позначається на розумових процесах,
пам’яті, концентрації уваги.
· Якщо дитина віддає перевагу комп’ютерним іграм, а не
рухливим, його м’язова система стає слабкою, порушується постава ( що веде до
порушення функцій внутрішніх органів і систем), з’являються зайві кілограми.
· Крім того, дитячі очі відчувають колосальне навантаження
, рано виникають проблеми із зором.
· Емоційна залежність. Якщо дитина проводить дуже багато вільного часу за
комп’ютером, планшетом або смартфоном, у неї формується залежність від них.
Поступово інші розваги стають нецікаві. А втративши улюбленого електронного
пристроя, дитина починає нервувати і вередувати.
· Тривале споглядання екрана (впродовж 1 години для старших дошкільнят) призводить
до перезбудження нервової системи, розвитку агресивності та інших розладів.
· Замінюють реальне спілкування. Проведення часу з гаджетом і віртуальне спілкування можуть заважати освоювати навички комунікації, встановленню повноцінних соціальних зв’язків. Замість того, щоб заводити реальних друзів і спілкуватися з ними вживу, деякі діти занадто серйозно сприймають героїв комп’ютерних ігор.
· До того ж для повноцінного інтелектуального розвитку
необхідна постійна сенсорна інтеграція з довкіллям, яку дорослі часто замінюють
екранними засобами. Задоволення потреби в пізнанні, що виражається у зливі
запитань, теж перекладають на комп’ютер і навіть замінюють мультфільмами
вечірні задушевні бесіди, такі потрібні для встановлення психологічного
контакту з малюком і відносин співробітництва.
· Слід узяти до уваги і те, що нереальні події на екрані
спотворюють уявлення дитини про справжній світ, порушують формування навичок
безпечної взаємодії з об’єктами (наприклад, малюк, який вивчав світ за
планшетом, не здатний ухилитися від м’яча, адже на екрані м’яч, що летів прямо
в нього, ніколи не вдарить).
· Перегляд навіть найдобрішого фільму дасть малюку користь лише тоді, коли поруч із ним буде мудрий дорослий, який пояснить, що відбувається і чому, обговорить з дитиною мотиви вчинків персонажів, їх наслідки, підведе до розуміння висновків.
· Віртуальний світ дуже привабливий, яскравий, динамічний.
Протиставити йому можна лише красу, романтику, рух і дивовижні відкриття
реального світу. Якщо батьки захоплені цікавими справами, люблять природу,
спорт, музику, рукоділля, активний відпочинок, беруть дитину з собою в походи,
разом майструють і променять радістю від цього, то їхні сини і доні розставлять
пріоритети правильно, і екран ніколи не заполонить їх.
· Насправді, побічного ефекту від використання гаджетів
уникнути нескладно. Батькам потрібно контролювати кількість часу, який діти
витрачають на електронні ігри та перегляд мультфільмів. У дитини не буде
залежності від них, якщо у неї є альтернативні інтереси ( гуртки, прогулянки,
спорт).
· А ще не забувайте, що до певного віку головним прикладом
для дитини є її батьки. Якщо мама з татом весь вільний час проводять в
соціальних мережах, то не варто дивуватися, що гаджети асоціюються у дитини з
чимось надзвичайно важливим і захоплюючим.
Сучасна дитина значно відрізняється від своїх однолітків ХХ століття темпом розвитку, словниковим запасом, здібностями, проте це зовсім не говорить про те, що вона стала гіршою або кращою, вона просто стала іншою, і їй дуже потрібні любов і тепло дорослих.
«Виховуємо здорову дитину разом!»
(підготувала інструктор з фізичної культури Григоренко Д.В.)
Фізичні вправи насамперед необхідні для поліпшення здоров’я. Наприклад, загально визнано важливе значення їх у попередженні відхилень у фізичному розвитку та анатомо-фізіологічних порушень опорно-рухового апарату людини, велика роль у виявленні неспецифічних захворювань дихальної системи, порушення обміну речовин, розладів травлення тощо.
Вони
сприяють формуванню дитячого організму, попередженню порушень постави та деформації
хребта. У численних дослідженнях у нас та за кордоном встановлено, що діти, які
займаються спортом, значно менше хворіють на ангіну, легеневі хвороби,
ревматизм, інфекції неспецифічні, артрити тощо, ніж діти, які ним не
займаються.
Основним
методом застосування фізичної культури є ранкова гігієнічна гімнастика. У
зв’язку з цим з кожним роком зростає її роль та значення. Комплекси ранкової
гімнастики впливають на окремі частини тіла та на весь організм, ому вони
включають вправи для рук, ніг, шиї, тулуба: розвивають силу, швидкість,
витривалість, гнучкість, координацію рухів.
Гімнастичні
вправи для загального розвитку, у тому числі із предметами (палицею, скакалкою,
гантелями, м’ячами тощо), є ефективним засобом зміцнення або утримання функції
опорно-рухового апарату і поліпшення постави, збільшення рухомості суглобів.
Вони сприятливо впливають на нервову систему, тонізують організм, створюють
позитивний емоційний фон, попереджують захворювання. На такій профілактиці
треба вчитися. Отже, регулярні заняття ранковою гімнастикою, безперечно
корисні, але це нелегка справа, до якої слід серйозно поставитися і
психологічно підготуватися.
Таким чином,
у проблемі «ранкова гігієнічна гімнастика сучасної людини» багато
взаємозв’язаних впливових факторів. І їх потрібно враховувати як в організації,
так і в методиці проведення такого важливого оздоровчого заходу.
У нашому садочку ми використовуємо всі форми фізичної роботи:
– ранкова гімнастика;
–
фізкультурні заняття
– спортивні
розваги та свята;
– рухливі та
спортивні ігри;
–
прогулянки;
–
фізкультурне дозвілля;
– організація самостійної рухової діяльності дітей;
Повноцінному розв’язанню оздоровчих, освітніх та виховних завдань сприяє комплексне використання як традиційних так, і нетрадиційних організаційних форм, методів фізичного виховання. Основою системи фізичного виховання в ЗДО залишається руховий режим, а ефективною формою його є фізкультурні заняття.
Цікаво та
творчо проводяться фізкультурні свята, розваги, Дні здоров’я, під час яких
дошкільники, педагоги, батьки спільно зміцнюють своє здоров’я, розуміють його
цінність, вчаться здоровому способу життя, весело змагаються та перемагають.
З метою
впровадження здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій у нашому
садочку педагоги використовують нетрадиційні фізкультурно-оздоровчі заходи:
музикотерапію, кольоротерапія, дихальну терапію, пальчикову гімнастику,
гімнастику для очей, релаксацію, психогімнастику, аеробіку, стретчинг, вправи
на фітболах та степ платформах.
Провідною формою роботи з фізичного виховання дітей є пізнавально-розвивальна діяльність фізичного розвитку, яка проводиться згідно з вимогами Базового компонента і Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».
Практичну
роботу з використанням сучасних технологій оздоровлення дітей в процесі різних
форм фізичного виховання розпочинаю з визначення структури
пізнавально-розвивальної діяльності фізичного розвитку, її змісту та завдань,
що мають реалізовуватися в кожній з них. Аналізую роль кожної оздоровчої
технології, її вплив на організм дітей, її доцільність та необхідність. Також
звертаю увагу на необхідність використання обраної технології в тій чи іншій
частині діяльності, до чи після конкретних рухів, а потім планую в комплексі.
Наприклад, до вступної частини, коли виконується ходьба, біг, доцільно включити
коригувальну гімнастику для профілактики плоскостопості та елементи танців у
комплексі з ходьбою й бігом.
Дуже
корисним і цікавим дітям є виконання знайомих вправ під музичний супровід. Це
сприяє підвищенню емоційного настрою дітей. А після виконання вправ доцільно
зробити масаж стопів ніг, рук, грудей маленькими м’ячами та ін..
Для рухливих
ігор доцільно використовувати яскраві іграшки, атрибути, природній матеріал, а
після ігор виконати самомасаж цією атрибутикою. Під кінець фізичної діяльності
застосовую вправи на розслаблення, з елементами психогімнастики.
Таким чином,
особистісно-орієнтований підхід до процесу оздоровлення сприяє створенню
сприятливих соціально-психологічних та педагогічних умов для фізичного й
інтелектуального розвитку дітей.
Поради
батькам від інструктора з фізкультури: Шановні батьки, піклуючись про фізичний розвиток,
оздоровлення та загартовування Вашої дитини вдома, користуйтеся низкою наданих
порад:
- Щоденно
виконуйте разом з дитиною ранкову гімнастику, виходьте на прогулянки;
- Разом з
дитиною здійснюйте пішохідні прогулянки та туристичні походи;
- Залучайте
дитину до виконання основних рухів — ходьба, біг, стрибки, вправи з
м’ячем, лазіння, повзання…
- Грайте
з дитиною в рухливі та спортивні ігри;
- Беріть
участь разом з дитиною у проведенні спортивних свят, розваг, що
організовуються дошкільним закладом;
- Катайтеся
разом з дитиною на велосипеді, роликах, грайте у бадмінтон, теніс, футбол,
стрибайте на скакалці.
- Привчайте
дитину до дотримання вдома режиму дня, санітарно-гігієнічних та
культурно-гігієнічних вимог
- Облаштуйте
в квартирі спортивний куточок.
- Плавайте
та грайте разом на воді в теплу пору року, а також привчайте дитину
приймати літній душ – це сприяє загартовуванню організму та зміцненню
нервової системи.
КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
"ВИХОВАННЯ БЕЗ ПОКАРАННЯ"
(підготувала практичний психолог О.В.Кістімова)
Немає сумніву в тому, що більшість батьків люблять своїх дітей і бажають їм добра. Але, разом з цим, дехто з них може покарати дитину піднявши на неї руку, образивши словесно, сказати їй грубе слово або кепкувати з неї.
Анкета для батьків "Які ви батьки?"
Чи можете Ви :
1. У будь-яку мить облишити всі свої справи заради спілкування з дитиною?
2. Попросити поради у дитини, незважаючи на її вік?
3. Зізнатися дитині у власній помилці?
4. Вибачитися перед дитиною у випадку, якщо були не праві?
5. Опанувати себе і зберегти самовладання, навіть якщо вчинок дитини вивів вас із себе?
6. Поставити себе на місце дитини?
7. Повірити хоча б на хвилинку, що ви добра фея чи прекрасний принц?
8. Розповісти дитині повчальний випадок з свого дитинства, який охарактеризує вас не з кращого боку?
9. Утримуватися від прізвиськ і висловів, які можуть образити дитину?
10. Пообіцяти дитині виконати її бажання за умови гарної поведінки?
11. Домовитися з дитиною про один день, в який вона може робити, що їй заманеться, і ви не заважатимете?
12. Не прореагувати, якщо ваша дитина вдарила, штовхнула чи незаслужено скривдила іншу дитину?
13. Не зважати на сльози, примхи, прохання дитини, якщо знаєте, що це забаганка?
Варіанти відповідей:
А- завжди можу і так дію (3 бали)
Б- можу, але не завжди так дію (2 бали)
В- не можу (1 бал)
Висновок:
Від 30 до 39 балів.
Ви дотримуєтеся правильних принципів виховання.
Від 16 до 30 балів.
Ваш метод виховання – палиця і пряник.
Менше 16 балів.
У вас немає педагогічних навичок і бажання виховувати дитину.
ПАМ'ЯТКИ ДЛЯ БАТЬКІВ ІЗ ПИТАНЬ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
(підготувала вихователь групи 6року життя Л.А.Моренко)
Електробезпека
1. Не залишати дітей з увімкненими електроприладами.
2.Не дозволяти дітям вмикати та вимикати електроприлади.
3. На розетки поставити заглушки.
4. Не прикрашати новорічну ялинку одночасно електрогірляндами і «дощиком» із фольги: це може призвести до короткого замикання і пожежі.
Безпека користування газовими приладами
1.Не залишати дітей наодинці з увімкненими газовими приладами.
2. Не дозволяти дітям торкатись до газових приладів.
3. Не обігрівати приміщення за допомогою газової плити: це може призвести до отруєння продуктами згоряння.
Пожежна безпека
1.Джерела вогню (сірники, запальнички та ін.) потрібно зберігати у недоступному для дітей місці.
2. Легкозаймисті речовини (спирт; рідини, що містять спирт; лаки; фарби; розчинники; бензин; олію та ін.) потрібно зберігати в недоступному для дітей місці.
3. Не дозволяти дітям користуватись відкритим вогнем.
1.Навчити дитину безпечних ігор.
2. Якщо дитина має окрему кімнату, то всі її речі мають знаходитись на висоті піднятої руки. Слід стежити, щоб у дитини не було потреби діставати щось зі стільця чи табуретки. Над ліжком не повинні висіти ніякі предмети.
3. Лампи в електроприладах повинні бути повністю закриті плафонами.
4. Гострі, ріжучі, колючі і крихкі предмети повинні знаходитись у недоступному для дітей місці.
5. Особливу увагу потрібно звернути на зберігання ліків: вони повинні зберігатися у зачиненій шафі.
6. Іграшки не повинні бути небезпечними для дитини. Якщо іграшка розбираєгься, то її складові частини за розмірами повинні бути такими, що не вміщаються в рот, ніс, вухо. Перевірте іграшки щодо можливості розбивання (осколки можуть поранити дитину).
7. Із сумісними іграми з дітьми не використовуйте петарди.
1. Столові прибори для дитини повинні бути такими, що не б'ються.
2. Обідній стіл та стілець повинні бути дібрані відповідно до росту дитини.
3. Над обіднім столом не повинні висіти полиці або окремі предмети кухонного обладнання.
4. Гарячу їжу необхідно розливати лише на столі, а не переносити тарілки з нею від плити до столу.
5. У присутності дитини на плиті бажано користуватися комфорками другого ряду.
1. Для дитини слід мати дитячі миючі засоби.
2. Підлогу потрібно покривати не слизьким килимком.
4. Не можна залишати дітей наодинці під час купання.
1. Не можна залишати дітей на балконі.
2. Не можна дозволяти дітям грати у рухливі ігри на балконі.
3. На балконі потрібно закрити щілини, через які можуть випадати дитячі іграшки.
4. У присутності дітей не можна нахилятися із балкона.
1. Не залишайте дітей без нагляду.
2. Перевірте обладнання дитячого майданчика, щоб впевнитися у відсутності чинників, що можуть спричинити травмування.
Безпека дорожнього руху
1. Виконуйте правила дорожнього руху.
Не подавати дітям негативного прикладу, порушуючи правила дорожнього руху.
Дитину треба:
- вчити переходити вулицю на зелене світло світлофора, користуватися підземним переходом;
- на власному прикладі вчити користуватись нерегульованим пішохідним переходом;
- при перетині вулиці нерегульованим пішохідним переходом радити дітям йти в загальній масі пішоходів, бо дитина сама ще не завжди здатна оцінити дорожню ситуацію;
- не дозволяти дітям з’являтися зненацька перед транспортними засобами;
- вчити дітей правильно обходити транспорт на зупинках (трамвай – спереду, тролейбус, автомобіль та автобус – позаду);
- не дозволяти дітям самостійно користуватися громадським транспортом;
- не допускати ігор дітей на проїжджій частині дороги;
- не дозволяти дітям грати з м’ячем, кататися на велосипеді, ковзанах, роликах, санчатах на проїжджій частині дороги та поблизу від неї.
Немає коментарів:
Дописати коментар